Assessor da Pastoral Afro fala sobre atual situação da população negra .

Atravessamos este ano de dois mil e vinte, sob o impacto da pandemia do corona vírus, que provocou o distanciamento físico, o isolamento social e a segmentação cultural. A emergência sanitária escancarou a desigualdade social, dilatando a distância entre centro e periferia, a precariedade das soluções governamentais, o frágil tecido social e a falácia das promessas neoliberais. Nesta quadra do tempo, saltaram os índices de violência e intolerância, escancarou-se o racismo, o machismo, a homofobia, o preconceito…

O isolamento tornou-se distanciamento; a distância favoreceu o surgimento de muros e cercas invisíveis, identificados com as atitudes individualistas e imediatistas. Para a maioria, se impôs a luta pela sobrevivência, a disputa pela ajuda emergencial do governo, os desafios e promessas do fundamentalismo que garante o paraíso como resposta o investimento do dízimo… Quase todos passamos a confiar na maravilha da internet e na excelência de seus aplicativos! Porém, resta-nos uma sensação de que estamos com as mãos atadas, pois as faces mascaradas e a vida semiparalisada, deixam-nos, na maioria das vezes, sem perspectivas. Estamos como árvores secas, prontas para a queimada… Contudo, ainda se ouve, aqui e ali, a ousada palavra de Jesus para cada um de nós (os atados, distantes e secos): “Estenda a mão”!

Estenda a mão: convite ancestral e carregado de novidade! Assim contam os Evangelhos de Mateus, Marcos e Lucas: ao visitar uma sinagoga (lugar de oração, em um sábado), Jesus encontra uma pessoa com uma das mãos paralisada, e é provocado pelos que estão ali presentes sobre qual seria a vontade divina. Sua resposta é chamar a pessoa ao centro e pedir que estenda a mão… Uma palavra que se transforma em realidade: a pessoa estendeu a mão e ficou curada!

A pessoa acolhe o convite de Jesus e tem sua vida transformada. Vai para o centro, ocupa o seu espaço e colabora com a revelação: o desejo divino é haja vida em abundância para todos! E Jesus, por se fazer solidário dos sofredores, encontra oposição entre as lideranças religiosas que começam a planejar sua morte (conforme Mateus 12,9-14; Marcos 3,1-6; Lucas 6,6-11). Jesus expressa o desejo de Deus que se torna realidade na resposta (poder) daquela pessoa (e de todos nós). Temos estendido as nossas mãos atadas, distantes e secas?

Esta mesma palavra, forte e libertadora, aparece no Quarto Evangelho. Diante da Comunidade paralisada pelo medo, Jesus convida seu discípulo Tomé a estender a mão e tocar suas feridas. Sinal de profunda intimidade! O Ressuscitado é o crucificado, ele carrega as marcas da fragilidade exposta na Cruz. Tocar as feridas, cuidar dos vulneráveis, ser solidário aos últimos e esquecidos é condição para viver a fé (adesão) ao Deus que armou sua tenda entre nós (conforme João 20,24-29). Este é o segundo passo para quem tem as mãos desatadas, tornar-se disposto a colocar a mão nas feridas deste mundo, reconhecendo nos que estão marginalizados a presença libertadora de Deus.

Algumas pessoas poderão objetar: como estender as mãos e tocar as feridas, em tempos de protocolos sanitários que insistem na contenção de troca de toques? Creio que antiga sabedoria poderá nos inspirar: “estenda a mão ao pobre, e você será plenamente abençoado; que sua generosidade se estenda a todos os seres vivos, e não negue sua atenção nem aos mortos.” (Eclesiástico 7,32-33)

No Primeiro Testamento, estender a mão é expressão que traduz a ação libertadora de Deus (Conforme Êxodo 14,15s). É bênção, palavra bem dita! Não se trata de magia, mas de longo processo que envolve nossas opções por caminhos, trilhas e estratégias. A libertação da escravidão do Egito não se deu da noite para o dia, envolveu gerações; nem resultou de atalhos, configurou-se em longo processo de despertar a esperança, a confiança e as lideranças que viabilizaram o processo libertador. (Certamente, muito inspirador para nossos dias.)

Urge sair de nosso individualismo, atentar para as muitas maneiras de nos aproximarmos uns dos outros, reconhecer nossas feridas e vulnerabilidades assim como a fragilidade dos outros/outras; e procurar atitudes renovadas que sinalizem a divina vontade de vida plena para toda a criação. Estender a mão ao outro é bênção, exercer a generosidade com todos é paz, gestos que nos convocam a sair de nós mesmos, com os limites atuais, encontrar formas criativas de nos fazer presença solidária e cuidadora. Assim reconheceremos nossa força para desatar as mãos, aninhar sonhos e ampliar os contatos: dons de Deus, nossa missão!

Padre Paulo Roberto Rodrigues

Assessor da Comissão de Pastoral Afro-Brasileira

Artigos relacionados
Carregar mais por - redação
Carregar mais em Cultura

130 Comentários

  1. Ned

    11/24/2020 at 12:55 am

    Having read this I believed it was really informative.
    I appreciate you finding the time and effort to put
    this short article together. I once again find myself spending a lot of time both reading and posting comments.
    But so what, it was still worthwhile!

  2. Having read this I believed it was really informative.
    I appreciate you finding the time and effort to put
    this article together. I once again find myself personally spending a significant
    amount of time both reading and leaving comments. But so what, it
    was still worthwhile!

    Feel free to visit my blog post https://tradex.dandabaag.com/user/profile/56457

  3. Kim

    11/24/2020 at 3:49 pm

    I’ve been browsing on-line greater than three hours nowadays,
    yet I by no means discovered any interesting article like yours.
    It’s lovely price sufficient for me. In my view, if all
    site owners and bloggers made good content as you probably did,
    the net can be a lot more helpful than ever before.

  4. 華人快遞

    11/25/2020 at 3:52 am

    I am no longer positive the place you are getting your info, however great topic.

    I must spend a while studying much more or figuring out more.
    Thanks for great information I used to be on the lookout for this
    info for my mission.

  5. help essay

    11/25/2020 at 8:28 am

    Yoou actually reported thjs really well.
    Best Esszy writing
    help essay https://buyanessayonlinecheap.com

  6. college essay writing service

    11/25/2020 at 2:01 pm

    Nicely put, Appreciate it!
    Best Essay writing
    college essay writing service https://buyessaywritingservice.com

  7. write me an essay

    11/26/2020 at 12:00 am

    You reportted that really well!
    Best Essay writing
    write me an essay https://essaywritingusauk.com

  8. help essay writing

    11/26/2020 at 12:05 am

    You actually stated that fantastically!
    Best Essay writing
    help essay writing https://professionalessaywritingservice.com

  9. essay writer

    11/26/2020 at 12:15 am

    You said iit perfectly..
    Best Essay writing
    essay writer https://cheapessaywritingserviceusa.com

  10. Laurinda

    11/26/2020 at 6:11 am

    Unquestionably believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the web the easiest thing to be aware of.
    I say to you, I definitely get annoyed while people think about
    worries that they just don’t know about. You
    managed to hit the nail upon the top and also defined out
    the whole thing without having side effect ,
    people can take a signal. Will probably be back to get more.
    Thanks

  11. essay helper

    11/26/2020 at 8:12 am

    Amazing loads of fantastic data.
    Best Essay writing
    essay helper https://essayserviceusukua.com

  12. buy essay online reviews

    11/26/2020 at 9:18 am

    Seriously many of awesome facts.
    Best Essay writing
    buy essay online reviews https://termpaperwriterservice.com

  13. Lillian

    11/26/2020 at 11:19 am

    Attractive part of content. I just stumbled upon your blog
    and in accession capital to say that I get in fact loved
    account your blog posts. Any way I will be subscribing in your feeds and even I success you access persistently fast.

  14. Hudson

    11/26/2020 at 2:37 pm

    I really love your website.. Great colors & theme.

    Did you develop this web site yourself? Please reply back as I’m trying to create
    my own blog and would love to know where you got
    this from or what the theme is called. Thanks!

  15. buy essay help

    11/26/2020 at 10:29 pm

    Wow plenty of valuable material!
    Best Essay writing
    buy essay help https://essayservicesall.com

  16. Gregorio

    11/27/2020 at 3:09 pm

    Thanks a bunch for sharing this with all of us you actually recognize what you
    are talking about! Bookmarked. Kindly additionally consult with my web
    site =). We will have a link exchange contract between us

  17. USPS折扣

    11/27/2020 at 5:26 pm

    I read this paragraph fully regarding the difference of most recent and previous technologies, it’s amazing
    article.

  18. Marcy

    11/27/2020 at 6:48 pm

    Thank you for the auspicious writeup. It in fact was
    a amusement account it. Look advanced to far added agreeable from you!
    However, how can we communicate?

  19. Olen

    11/28/2020 at 6:06 pm

    With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright
    infringement? My website has a lot of completely unique content I’ve either
    authored myself or outsourced but it seems a lot of
    it is popping it up all over the web without my agreement.
    Do you know any ways to help protect against content from being stolen? I’d genuinely appreciate it.

  20. Arleen

    11/29/2020 at 2:02 am

    Hey this is kinda of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors
    or if you have to manually code with HTML. I’m starting
    a blog soon but have no coding experience so I wanted to get
    advice from someone with experience. Any help
    would be greatly appreciated!

  21. Twyla

    11/29/2020 at 3:39 am

    I need to to thank you for this wonderful read!!

    I definitely loved every bit of it. I’ve got you book-marked to check out
    new things you post…

  22. Lien

    11/29/2020 at 5:24 am

    Hey there! Would you mind if I share your blog with my twitter group?

    There’s a lot of folks that I think would really enjoy your content.

    Please let me know. Thank you

  23. Floyd

    11/29/2020 at 8:59 pm

    What’s up colleagues, nice piece of writing and fastidious urging commented at this place, I am genuinely enjoying by these.

  24. Janelle

    11/29/2020 at 10:10 pm

    I like the helpful information you provide in your articles.
    I will bookmark your weblog and check again here frequently.

    I’m quite certain I will learn lots of new stuff right
    here! Best of luck for the next!

  25. Darell

    11/29/2020 at 11:34 pm

    Hi mates, its impressive article on the topic of cultureand fully explained, keep it up all the time.

  26. Amie

    11/30/2020 at 2:08 am

    Howdy would you mind letting me know which web host you’re using?
    I’ve loaded your blog in 3 completely different internet browsers and I
    must say this blog loads a lot faster then most.
    Can you suggest a good internet hosting provider at a honest price?
    Thanks a lot, I appreciate it!

  27. Suzette

    11/30/2020 at 2:09 am

    I’m gone to tell my little brother, that he should also visit this weblog on regular basis to get updated from latest information.

  28. Poppy

    11/30/2020 at 2:22 am

    Link exchange is nothing else but it is simply placing the other person’s website
    link on your page at proper place and other person will
    also do similar in favor of you.

  29. Daniela

    11/30/2020 at 2:41 am

    Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wanted
    to say that I’ve truly enjoyed surfing around your weblog posts.
    In any case I will be subscribing in your feed and I’m hoping you write
    again soon!

  30. Iris

    11/30/2020 at 3:00 am

    A person necessarily assist to make significantly articles I
    would state. This is the very first time I frequented your
    web page and up to now? I surprised with the analysis you made to make this actual submit
    amazing. Fantastic task!

  31. Maricela

    11/30/2020 at 3:23 am

    Hi, i think that i noticed you visited my website so i got here to return the prefer?.I am trying to to
    find things to improve my website!I assume its ok to use some of your ideas!!

  32. Kerrie

    11/30/2020 at 3:27 am

    Hi it’s me, I am also visiting this site daily, this site is really nice and the people are truly sharing pleasant thoughts.

  33. Richard

    11/30/2020 at 3:36 am

    I am regular reader, how are you everybody? This article posted at this web page is really good.

  34. Jeff

    11/30/2020 at 4:02 am

    I got this web site from my buddy who told me concerning this
    web page and at the moment this time I am browsing this web site and reading very informative articles at this time.

  35. Mitchel

    11/30/2020 at 4:34 am

    Very shortly this website will be famous among all
    blog visitors, due to it’s nice articles

  36. Mollie

    11/30/2020 at 5:40 am

    Hello there! I just would like to give you a big thumbs up for the excellent info you have got here on this post.
    I am returning to your web site for more soon.

  37. buy essay paper online

    11/30/2020 at 12:51 pm

    Wonderful posts. Thanks a lot.
    Best Essay writing
    buy essay paper online https://ordertermpaperonline.com

  38. Eusebia

    12/01/2020 at 2:55 pm

    Very quickly this site will be famous amid all blogging
    and site-building users, due to it’s pleasant articles

  39. Marie

    12/02/2020 at 4:29 am

    I visited several sites except the audio feature for audio songs existing at this web page is really superb.

  40. Amy

    12/02/2020 at 4:30 am

    I like the valuable information you provide in your
    articles. I will bookmark your blog and check again here regularly.
    I’m quite sure I’ll learn lots of new stuff right here!
    Best of luck for the next!

  41. Julissa

    12/02/2020 at 4:59 am

    Hello to every one, it’s genuinely a nice for me to
    pay a quick visit this site, it includes important Information.

  42. Prince

    12/02/2020 at 5:20 am

    Hey, I think your blog might be having browser compatibility issues.
    When I look at your blog site in Safari, it looks
    fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, awesome blog!

  43. Rebekah

    12/03/2020 at 12:24 am

    I was curious if you ever thought of changing the structure of your site?
    Its very well written; I love what youve got to say.
    But maybe you could a little more in the way
    of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot
    of text for only having 1 or two images. Maybe you could
    space it out better?

  44. Margarito

    12/03/2020 at 1:43 am

    Great delivery. Solid arguments. Keep up the good work.

  45. Mohammad

    12/03/2020 at 1:46 am

    It’s in fact very complex in this busy life to listen news
    on TV, therefore I only use world wide web for
    that reason, and get the most recent information.

  46. Adriene

    12/03/2020 at 2:48 am

    Hola! I’ve been following your blog for some time now and finally got the bravery to go ahead and give you a
    shout out from Porter Tx! Just wanted to say keep up the good work!

  47. Jaqueline

    12/03/2020 at 2:55 am

    Hello! I could have sworn I’ve been to this web site
    before but after looking at a few of the articles I realized it’s new to me.
    Regardless, I’m certainly pleased I found it and I’ll be book-marking it and checking back frequently!

  48. Marcos

    12/03/2020 at 4:14 am

    Fantastic beat ! I would like to apprentice even as
    you amend your site, how could i subscribe for a weblog web site?
    The account helped me a appropriate deal. I had been tiny bit familiar of this your broadcast provided brilliant transparent concept

  49. Mark

    12/03/2020 at 11:10 pm

    Pretty! This has been an extremely wonderful article.
    Thank you for providing this info.

  50. Columbus

    12/05/2020 at 5:13 pm

    Nice post. I learn something totally new and challenging on sites I
    stumbleupon everyday. It will always be exciting to read content from
    other writers and practice something from other web sites.

  51. Cortez

    12/05/2020 at 6:09 pm

    What’s up mates, its enormous piece of writing regarding educationand
    fully explained, keep it up all the time.

  52. Kenton

    12/06/2020 at 12:06 am

    I think the admin of this website is in fact working hard in favor of his
    website, for the reason that here every stuff is quality based data.

  53. Sharyl

    12/06/2020 at 12:38 am

    magnificent issues altogether, you simply received a new reader.
    What may you suggest in regards to your submit that you made a few days in the past?
    Any positive?

  54. Erin

    12/06/2020 at 6:14 am

    Hello to every body, it’s my first go to see of this website;
    this weblog carries awesome and in fact fine stuff designed for visitors.

  55. Herbert

    12/06/2020 at 7:23 am

    Having read this I believed it was really informative.
    I appreciate you spending some time and effort to put this information together.
    I once again find myself spending a lot of time both reading
    and posting comments. But so what, it was still worthwhile!

  56. Davis

    12/06/2020 at 7:29 am

    WOW just what I was looking for. Came here by searching for gingivitis cure

  57. Ellis

    12/06/2020 at 11:58 am

    You really make it appear so easy along with your presentation however I in finding this matter to be actually something that I think I’d by no means understand.
    It sort of feels too complicated and extremely wide for me.
    I am looking forward to your subsequent publish, I’ll try to
    get the hang of it!

  58. Johnette

    12/07/2020 at 8:40 am

    This blog was… how do you say it? Relevant!! Finally I’ve found something that helped me.
    Kudos!

  59. Coy

    12/07/2020 at 5:43 pm

    magnificent issues altogether, you just won a new reader.

    What could you suggest in regards to your submit that you just
    made some days ago? Any certain?

  60. Erma

    12/07/2020 at 8:40 pm

    Great article, just what I wanted to find.

  61. Hamish

    12/08/2020 at 2:19 am

    If you are going for finest contents like myself, just pay a
    visit this website everyday since it presents feature
    contents, thanks

  62. Shawnee

    12/08/2020 at 2:39 am

    We are a group of volunteers and opening a new scheme in our
    community. Your website provided us with valuable info to work on. You have done
    an impressive job and our entire community will be thankful to you.

  63. Bruce

    12/08/2020 at 9:07 am

    I know this website provides quality dependent posts and other material, is there any other
    website which offers these information in quality?

  64. Nancee

    12/08/2020 at 12:00 pm

    Does your blog have a contact page? I’m having a tough time locating it but, I’d like to send you an e-mail.

    I’ve got some suggestions for your blog you might be interested in hearing.

    Either way, great blog and I look forward to seeing it improve over time.

  65. Rod

    12/08/2020 at 9:58 pm

    I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was wondering what all is
    needed to get set up? I’m assuming having a blog like yours would cost a
    pretty penny? I’m not very internet savvy so
    I’m not 100% positive. Any suggestions or advice would
    be greatly appreciated. Many thanks

  66. Ladonna

    12/11/2020 at 9:27 pm

    Hi, I think your website might be having browser compatibility issues.
    When I look at your blog site in Opera, it looks fine but when opening in Internet
    Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you
    a quick heads up! Other then that, awesome blog!

  67. Benito

    12/14/2020 at 5:30 pm

    Thanks for one’s marvelous posting! I definitely enjoyed reading it,
    you happen to be a great author. I will
    ensure that I bookmark your blog and will eventually come back in the foreseeable future.

    I want to encourage yourself to continue your great writing, have a nice
    morning!

  68. Gena

    12/14/2020 at 6:03 pm

    Wow, this article is fastidious, my sister is analyzing these kinds of things, so
    I am going to let know her.

  69. Mike

    12/17/2020 at 8:18 pm

    Hi there, I enjoy reading all of your article post. I wanted to write a little comment to support you.

  70. Deanne

    12/20/2020 at 9:25 am

    Hello, i think that i saw you visited my blog thus
    i came to “return the favor”.I’m attempting to find things to enhance
    my website!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

  71. Shay

    12/20/2020 at 6:47 pm

    Hi there, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just
    curious if you get a lot of spam responses? If so how do you reduce it, any
    plugin or anything you can recommend? I get so
    much lately it’s driving me insane so any help is very much appreciated.

  72. Eartha

    12/20/2020 at 8:26 pm

    Hey there, I think your site might be having browser compatibility
    issues. When I look at your blog site in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, great blog!

  73. Eleanor

    12/20/2020 at 8:56 pm

    I really like your blog.. very nice colors & theme. Did you make this website yourself or did you hire someone to do it for you?
    Plz answer back as I’m looking to construct my own blog and would like to find out
    where u got this from. many thanks

  74. Jonnie

    12/23/2020 at 7:29 pm

    I am curious to find out what blog platform
    you have been utilizing? I’m experiencing some minor security problems with my latest website and
    I’d like to find something more safe. Do you have any suggestions?

  75. Charity

    12/24/2020 at 9:35 pm

    Hello, i believe that i noticed you visited my weblog thus i came to go back the favor?.I am attempting to to
    find issues to enhance my web site!I guess its good
    enough to use a few of your concepts!!

  76. Raymon

    12/24/2020 at 10:05 pm

    Greetings, I do think your website could possibly be having internet browser compatibility
    issues. When I look at your site in Safari, it looks fine
    however, if opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues.
    I just wanted to provide you with a quick heads up!
    Other than that, fantastic blog!

  77. Alexandra

    12/25/2020 at 10:14 pm

    Somebody necessarily assist to make critically posts I might state.
    That is the first time I frequented your website page and up to now?
    I surprised with the research you made to create this
    particular publish amazing. Magnificent job!

  78. Rosaria

    12/27/2020 at 1:08 am

    Heya are using WordPress for your site platform? I’m new to the blog
    world but I’m trying to get started and set up my own. Do you need any coding expertise to make your own blog?
    Any help would be really appreciated!

  79. Johnathan

    12/27/2020 at 3:09 pm

    It’s an remarkable paragraph in support of all the internet viewers;
    they will get advantage from it I am sure.

  80. Lakeisha

    12/27/2020 at 7:32 pm

    Do you have a spam issue on this blog; I also am a blogger, and I was wondering
    your situation; we have developed some nice practices
    and we are looking to trade strategies with others, please shoot me an email if interested.

  81. Cerys

    12/27/2020 at 9:09 pm

    If some one desires expert view regarding blogging and site-building then i advise
    him/her to pay a quick visit this weblog, Keep up the pleasant
    job.

  82. Anh Pettiway

    12/28/2020 at 11:35 pm

    Yesterday, while I was at work, my cousin stole my apple ipad and tested to see if it can survive a twenty five foot drop, just so she can be a youtube sensation. My iPad is now broken and she has 83 views. I know this is entirely off topic but I had to share it with someone!|

  83. Marco

    12/29/2020 at 12:27 am

    These are actually wonderful ideas in regarding blogging.
    You have touched some nice factors here. Any way keep up wrinting.

  84. Rachele

    12/29/2020 at 1:49 am

    I love what you guys are usually up too. This sort of clever work and exposure!
    Keep up the superb works guys I’ve incorporated you guys to my own blogroll.

  85. Kelsey Ayars

    12/29/2020 at 7:31 pm

    Today, while I was at work, my cousin stole my iphone and tested to see if it can survive a forty foot drop, just so she can be a youtube sensation. My apple ipad is now broken and she has 83 views. I know this is totally off topic but I had to share it with someone!|

  86. Candis Larcom

    12/30/2020 at 8:01 pm

    Hi there! Someone in my Myspace group shared this site with us so I came to give it a look. I’m definitely enjoying the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers! Wonderful blog and amazing style and design.|

  87. Margeret Reiterman

    12/31/2020 at 4:32 am

    Its like you read my mind! You seem to know a lot about this, like you wrote the book in it or something. I think that you could do with a few pics to drive the message home a little bit, but other than that, this is fantastic blog. An excellent read. I will definitely be back.|

  88. Kathrin Spilde

    01/01/2021 at 6:15 am

    I love your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz respond as I’m looking to create my own blog and would like to find out where u got this from. thanks a lot|

  89. Fred Worek

    01/01/2021 at 5:11 pm

    I have read so many articles or reviews about the blogger lovers except this paragraph is actually a good article, keep it up.|

  90. Lawrence Monninger

    01/02/2021 at 1:30 am

    Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this blog loading? I’m trying to figure out if its a problem on my end or if it’s the blog. Any feedback would be greatly appreciated.|

  91. Frederick

    01/03/2021 at 12:31 am

    If some one wants expert view concerning blogging afterward i recommend him/her to pay a visit this weblog,
    Keep up the fastidious work.

  92. Odessa Malpass

    01/03/2021 at 4:30 am

    Hello i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace, when i read this paragraph i thought i could also make comment due to this sensible article.|

  93. Abby

    01/03/2021 at 4:59 am

    Hi, i think that i saw you visited my website thus i came to “return the favor”.I am
    attempting to find things to improve my website!I suppose its ok to use some of your
    ideas!!

  94. Federico Carstensen

    01/04/2021 at 10:13 am

    It’s very easy to find out any topic on web as compared to textbooks, as I found this article at this web site.|

  95. Skye

    01/04/2021 at 5:48 pm

    Thanks for your marvelous posting! I actually enjoyed reading it, you can be a
    great author.I will be sure to bookmark your blog and may come back down the road.

    I want to encourage you continue your great posts, have a nice evening!

  96. Isobel

    01/04/2021 at 8:16 pm

    I’ve read a few good stuff here. Certainly value bookmarking for
    revisiting. I wonder how so much effort you set to create any such
    wonderful informative site.

  97. Brice Renault

    01/04/2021 at 9:28 pm

    Nice post. I learn something new and challenging on sites I stumbleupon on a daily basis. It will always be helpful to read through articles from other authors and use a little something from other websites. |

  98. Son Bolich

    01/05/2021 at 6:32 am

    Hi to every one, the contents present at this web page are genuinely amazing for people experience, well, keep up the good work fellows.|

  99. Luigi

    01/05/2021 at 2:15 pm

    Howdy this is kinda of off topic but I was wanting to know if blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.
    I’m starting a blog soon but have no coding know-how so
    I wanted to get guidance from someone with experience.
    Any help would be enormously appreciated!

  100. Kristine Andriopulos

    01/05/2021 at 7:53 pm

    Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News. Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News? I’ve been trying for a while but I never seem to get there! Many thanks|

  101. Dana Pizzuti

    01/06/2021 at 5:13 am

    Hey there fantastic blog! Does running a blog like this require a great deal of work? I’ve virtually no knowledge of coding but I had been hoping to start my own blog in the near future. Anyway, should you have any recommendations or tips for new blog owners please share. I understand this is off subject but I just needed to ask. Cheers!|

  102. Samual Warmbrod

    01/06/2021 at 3:31 pm

    Hello, There’s no doubt that your blog could be having internet browser compatibility problems. Whenever I look at your web site in Safari, it looks fine however, if opening in IE, it’s got some overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up! Besides that, fantastic website!|

  103. Noel

    01/07/2021 at 12:20 am

    Hello, i believe that i saw you visited my weblog so i came to go back
    the prefer?.I am trying to to find issues to enhance my
    web site!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

  104. Rudolph

    01/07/2021 at 12:55 am

    Just desire to say your article is as astounding. The clearness in your
    post is simply great and i can assume you are an expert on this subject.
    Fine with your permission let me to grab your RSS feed to keep up
    to date with forthcoming post. Thanks a million and please carry on the rewarding
    work.

  105. txt

    01/07/2021 at 2:44 am

    This is the right website for anybody who really wants to find out about this topic. You understand a whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually will need to…HaHa). You certainly put a fresh spin on a topic that’s been discussed for many years. Great stuff, just great!|

  106. Lakita Banaag

    01/07/2021 at 12:14 pm

    This post is invaluable. Where can I find out more?|

  107. Bradly

    01/07/2021 at 10:34 pm

    It is not my first time to pay a visit this web page, i am browsing this website dailly and
    obtain fastidious information from here daily.

  108. Rayford

    01/08/2021 at 3:33 am

    Aw, this was an incredibly good post. Finding the time and actual effort to
    generate a good article… but what can I say… I
    hesitate a lot and never manage to get anything done.

  109. Samual Warmbrod

    01/08/2021 at 4:13 am

    Yes! Finally someone writes about keyword1.|

  110. Gene Piedigrossi

    01/08/2021 at 1:48 pm

    We are a group of volunteers and opening a new scheme in our community. Your site provided us with valuable info to work on. You’ve done a formidable job and our whole community will be grateful to you.|

  111. text

    01/09/2021 at 1:17 am

    Wonderful article! We are linking to this great post on our site. Keep up the great writing.|

  112. Tonie Noordam

    01/09/2021 at 12:39 pm

    Its like you read my thoughts! You appear to grasp a lot approximately this, like you wrote the guide in it or something. I believe that you could do with some percent to power the message house a bit, but other than that, this is excellent blog. An excellent read. I’ll definitely be back.|

  113. Michale Trouser

    01/09/2021 at 6:11 pm

    Thanks for finally talking about > blog_title < Loved it!|

  114. Lula Surles

    01/10/2021 at 3:11 am

    I’m really loving the theme/design of your weblog. Do you ever run into any internet browser compatibility issues? A small number of my blog audience have complained about my website not working correctly in Explorer but looks great in Opera. Do you have any solutions to help fix this issue?|

  115. Elvis Krieger

    01/10/2021 at 5:23 pm

    Hey there terrific blog! Does running a blog such as this take a massive amount work? I have virtually no knowledge of programming but I had been hoping to start my own blog in the near future. Anyhow, if you have any ideas or techniques for new blog owners please share. I understand this is off topic nevertheless I just needed to ask. Many thanks!|

  116. Kate Bake

    01/11/2021 at 4:22 pm

    Nice blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog jump out. Please let me know where you got your design. Many thanks|

  117. Felica Hattman

    01/12/2021 at 1:26 am

    This is the right blog for everyone who wishes to find out about this topic. You realize a whole lot its almost tough to argue with you (not that I really would want to…HaHa). You definitely put a brand new spin on a topic that has been written about for ages. Wonderful stuff, just wonderful!|

  118. Neoma Gails

    01/12/2021 at 5:35 am

    Yes! Finally something about keyword1.|

  119. Madlyn Moxham

    01/12/2021 at 7:38 pm

    I know this web site gives quality dependent articles and extra information, is there any other site which provides such stuff in quality?|

  120. Javier Hagmann

    01/13/2021 at 10:48 am

    Hi, I do believe this is an excellent web site. I stumbledupon it 😉 I’m going to return yet again since I book marked it. Money and freedom is the greatest way to change, may you be rich and continue to help others.|

  121. Ivey

    01/13/2021 at 9:11 pm

    WOW just what I was looking for. Came here by searching
    for gum inflammation surgery

  122. Brendon Dziduch

    01/13/2021 at 9:43 pm

    Hurrah, that’s what I was seeking for, what a information! present here at this web site, thanks admin of this web page.|

  123. Sharika Rodemeyer

    01/14/2021 at 6:28 am

    This is very interesting, You are a very skilled blogger. I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your wonderful post. Also, I’ve shared your website in my social networks!|

  124. Leandra

    01/14/2021 at 7:06 pm

    This paragraph offers clear idea for the new people of blogging, that actually
    how to do blogging and site-building.

  125. Ludie

    01/14/2021 at 7:28 pm

    Sweet blog! I found it while searching on Yahoo News.

    Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo News?
    I’ve been trying for a while but I never seem to get there!
    Cheers

  126. Edith Kepner

    01/14/2021 at 8:33 pm

    I don’t even know how I ended up here, but I thought this post was great. I do not know who you are but certainly you are going to a famous blogger if you aren’t already 😉 Cheers!|

  127. Johnathan Jarry

    01/15/2021 at 2:03 am

    Attractive section of content. I just stumbled upon your website and in accession capital to assert that I get actually enjoyed account your blog posts. Anyway I will be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently rapidly.|

  128. Tera Schoessow

    01/15/2021 at 12:33 pm

    I could not refrain from commenting. Exceptionally well written!|

  129. Renato Mieczkowski

    01/16/2021 at 12:07 am

    I’m really impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either way keep up the nice quality writing, it is rare to see a nice blog like this one today.|

Deixe uma resposta

O seu endereço de e-mail não será publicado.

Leia também

Rápido Luxo Campinas renova pela sexta vez contrato do transporte coletivo com a prefeitura de Avaré (SP)

Publicado em: 16 de janeiro de 2021 Ônibus da Rápido Luxo Campinas. Foto: Reginaldo Vieira…