Monobloco O-321 da Ribe Transportes

Viagem no tempo desta edição é entre 1975 e 1979, uma oportunidade de relembrar empresas e pinturas que fizeram parte do dia a dia de muita gente

ADAMO BAZANI/MARIO CUSTÓDIO

Quem andou de ônibus rodoviário até o início dos anos 2000 certamente já foi transportado em monoblocos.

Como o nome diz, este tipo de veículo trata-se de um “bloco único” que integra chassi, motor e carroceria, com uma forma diferente de fabricação do que ocorre na indústria de ônibus atual, com a produção dos chassis para depois encarroçamento.

Apesar de não ser a única produtora de monoblocos na história da indústria de veículos de transporte coletivo no Brasil, a Mercedes-Benz é a empresa que mais se destacou com seus modelos produzidos de 1958, com o O-321, até 1996, com o O-400.

Há várias explicações (ou ao menos tentativas de explicações) para o fim dos monoblocos, como problemas estruturais que surgiram devido às características das vias brasileiras, a exigência de uma manutenção mais criteriosa que nem todas as empresas tinham, e até mesmo pressões de mercado por parte de encarroçadoras e empresários de ônibus.

Independentemente de teorias sobre o seu fim, os monoblocos marcaram épocas e se destacaram ao longo do tempo por um design mais sofisticado (parte desenvolvida inclusive na Alemanha) e pelo conforto para motoristas e passageiros.

Houve desde a primeira até a última geração de monoblocos os modelos urbanos e rodoviários.

Nesta edição da coluna “História em Retratos”, do Diário do Transporte, após uma pausa, o pesquisador e consultor em transportes, Mario dos Santos Custódio, retorna em grande estilo e traz cinco registros de seu trabalho fotográfico desenvolvido por décadas.

São cinco monoblocos fotografados entre os anos de 1975 e 1979 no interior paulista, como o pesquisador explica em seu relato.

Na coluna de hoje vamos fazer mais um breve passeio ao Interior do Estado de São Paulo em fotos que fiz entre 1975 e 1979 nas Regiões de Campinas, Jaú, Ribeirão Preto e São José do Rio Preto, contendo fotos dos ônibus das empresas Expresso Itamarati, Rápido Luxo Campinas, Ribe Transporte, Viação Jauense e Viação São Bento, através dos inesquecíveis modelos da Mercedes-Benz O-321, O-355 e O-362. Tais modelos, consagrados até hoje, marcaram gerações, pois muitos de nós utilizaram tais veículos em nossos deslocamentos. E os que não os utilizaram puderam vê-los nas cidades e estradas. Enfim, apreciem as fotos, inclusive já desgastadas pelo tempo. Esses ônibus estavam a servir nas linhas Jardinópolis – Ribeirão Preto, Jaú – Bauru, Ribeirão Preto – Ituverava, São José do Rio Preto – Votuporanga e Vinhedo – Campinas.

Veja as imagens:

Texto inicial: Adamo Bazani, jornalista especializado em transportes

Mario dos Santos Custódio, pesquisador e consultor em transportes

Compartilhe a reportagem nas redes sociais:

Fonte: Diario do Transporte

Artigos relacionados
Carregar mais por - redação
Carregar mais em Brasil

207 Comentários

  1. best replica websites

    11/23/2020 at 12:46 am

    so you won’t have to wind it manually.

  2. Charlotte

    11/23/2020 at 9:49 pm

    I don’t even understand how I finished up right
    here, however I assumed this post was great. I don’t know who you’re but definitely you are going to
    a well-known blogger in the event you are not already. Cheers!

  3. zirconia oxy Transmitters gen sensor

    11/24/2020 at 11:42 am

    First of all I want to say awesome blog!
    I had a quick question which I’d like to ask if you do not mind.

    I was interested to know how you center yourself and clear your
    head before writing. I have had a hard time clearing
    my thoughts in getting my thoughts out. I do take
    pleasure in writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are lost just trying to figure out
    how to begin. Any suggestions or tips? Many thanks!

  4. Kim

    11/24/2020 at 11:26 pm

    Hiya! I know this is kinda off topic however I’d figured
    I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest authoring a blog post
    or vice-versa? My blog goes over a lot of the same subjects as yours and I believe we could greatly benefit from each other.
    If you might be interested feel free to send me an e-mail.
    I look forward to hearing from you! Great blog by the way!

  5. buy essay paper online

    11/25/2020 at 8:00 am

    Cheers, Wonderful stuff.
    Best Esszy writing
    buy essay paper online https://argumentativeresearch.com

  6. write my essay cheap

    11/25/2020 at 9:06 am

    You actually redvealed that wonderfully!
    Bestt Essay writing
    write my essay cheap https://essaygood.com

  7. paper writing service

    11/25/2020 at 9:06 am

    Superb tips, Appreciate it!
    Best Essay writing
    paperwriting service https://writemycustompaper.com

  8. Tamela

    11/25/2020 at 3:29 pm

    It’s nearly impossible to find knowledgeable people for this subject,
    but you seem like you know what you’re talking about!
    Thanks

  9. Marvin

    11/25/2020 at 7:41 pm

    Hi there everyone, it’s my first pay a visit at this web site, and post is in fact fruitful in support of me, keep
    up posting these types of content.

  10. help essay

    11/26/2020 at 8:08 am

    Regards. A lot of information.

    Best Essay writing
    help essay https://ordertermpaperonline.com

  11. essay helper

    11/26/2020 at 8:22 am

    This is nicely put. !
    Best Essay writing
    essay helper https://writemyessaybest.com

  12. Jasper

    11/26/2020 at 9:16 am

    Good day! This is kind of off topic but I need
    some advice from an established blog. Is it very
    difficult to set up your own blog? I’m not very techincal
    but I can figure things out pretty fast. I’m thinking
    about creating my own but I’m not sure where to begin. Do you have any points or suggestions?
    Thanks

  13. buy cheap essays online

    11/26/2020 at 5:50 pm

    Nicely put, Many thanks!
    Best Essay writing
    buy cheap essays online https://servicethesis.com

  14. live chat

    11/26/2020 at 8:32 pm

    I have read some excellent stuff here. Definitely value
    bookmarking for revisiting. I wonder how so much attempt
    you put to make this kind of fantastic informative website.

  15. How to write a philosophy

    11/26/2020 at 10:39 pm

    Incredible quite a lott of amazinmg info!
    Best Essay writing
    How to write a philosophy https://servicethesis.com/writing-on-paper

  16. buy your essay

    11/27/2020 at 12:07 pm

    This is njcely expressed. .
    Best Essay writing
    buy your essay https://collegepaperwriting.com

  17. Free live chat

    11/27/2020 at 1:23 pm

    Have you ever considered writing an e-book or guest authoring on other blogs?
    I have a blog based on the same ideas you discuss and would love
    to have you share some stories/information. I know my
    viewers would value your work. If you’re even remotely interested,
    feel free to shoot me an e-mail.

  18. write my essay cheap

    11/27/2020 at 1:54 pm

    Nicely put, Appreciate it.
    Best Essay writing
    write my essay cheap https://buyessayonlineforcheap.com

  19. Lindsey

    11/27/2020 at 6:53 pm

    My partner and I stumbled over here coming from a different web address and thought I should check things out.

    I like what I see so now i’m following you. Look forward to looking over your web page for a second
    time.

  20. Elisabeth

    11/28/2020 at 9:25 pm

    Admiring the time and energy you put into your
    website and in depth information you provide. It’s awesome to come across
    a blog every once in a while that isn’t the same outdated rehashed information. Excellent read!

    I’ve saved your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

  21. Flossie

    11/29/2020 at 1:03 am

    Exceptional post however I was wondering if you could
    write a litte more on this topic? I’d be very grateful if you could elaborate a little
    bit further. Appreciate it!

  22. Elwood

    11/29/2020 at 1:11 am

    I am regular reader, how are you everybody?
    This article posted at this web page is really fastidious.

  23. Lucille

    11/29/2020 at 3:40 am

    Tremendous things here. I am very glad to look your article.
    Thanks so much and I’m having a look ahead to contact you.
    Will you kindly drop me a mail?

  24. Miles

    11/29/2020 at 5:25 am

    Excellent post. I was checking constantly this blog and I’m impressed!
    Very useful information specially the remaining phase 🙂 I care for such information a lot.
    I used to be looking for this particular
    info for a very lengthy time. Thanks and best of luck.

  25. Chau

    11/29/2020 at 11:25 pm

    Wow, incredible weblog format! How long have you been running
    a blog for? you make running a blog glance easy.

    The total glance of your site is wonderful, let alone the content!

  26. Shannon

    11/29/2020 at 11:38 pm

    Hi there, this weekend is pleasant in support of me, since this point
    in time i am reading this wonderful educational article here at my residence.

  27. Consuelo

    11/30/2020 at 12:12 am

    When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and
    now each time a comment is added I get four emails with the same
    comment. Is there any way you can remove me from that service?
    Appreciate it!

  28. Dorthy

    11/30/2020 at 12:21 am

    Greetings from Carolina! I’m bored to tears at work so I decided to browse your website
    on my iphone during lunch break. I love the knowledge you present here and can’t wait to take
    a look when I get home. I’m amazed at how fast your blog loaded on my phone ..

    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, superb blog!

  29. Gabriel

    11/30/2020 at 1:44 am

    Just desire to say your article is as astounding. The clearness
    in your post is just spectacular and i could assume you are an expert on this subject.
    Fine with your permission let me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post.
    Thanks a million and please continue the rewarding work.

  30. Christian

    11/30/2020 at 2:19 am

    Quality articles is the key to be a focus for the people to visit the website,
    that’s what this website is providing.

  31. Carl

    11/30/2020 at 2:21 am

    Amazing issues here. I’m very glad to see your post.
    Thanks so much and I am having a look ahead to contact you.
    Will you please drop me a mail?

  32. Bernie

    11/30/2020 at 2:37 am

    You are so awesome! I do not believe I’ve read through a single thing like that before.
    So good to discover somebody with a few genuine thoughts on this topic.
    Seriously.. thank you for starting this
    up. This website is one thing that is needed on the internet,
    someone with some originality!

  33. Aaron

    11/30/2020 at 3:08 am

    Actually when someone doesn’t understand then its up to other viewers that
    they will assist, so here it takes place.

  34. Dorie

    11/30/2020 at 3:12 am

    Hello, the whole thing is going well here and
    ofcourse every one is sharing facts, that’s genuinely excellent, keep up writing.

  35. Felica

    11/30/2020 at 3:17 am

    Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it
    or something. I think that you can do with a few pics to
    drive the message home a bit, but other than that, this
    is wonderful blog. A great read. I will definitely be back.

  36. Carmelo

    11/30/2020 at 3:20 am

    you’re in reality a good webmaster. The website loading pace is incredible.
    It seems that you’re doing any unique trick. In addition, The contents are masterwork.

    you’ve performed a wonderful job on this topic!

  37. Ashton

    11/30/2020 at 3:29 am

    With havin so much content do you ever run into any issues of plagorism or copyright
    infringement? My website has a lot of unique content I’ve either written myself or outsourced but it appears a lot of it is
    popping it up all over the web without my authorization. Do you know
    any techniques to help prevent content from being ripped
    off? I’d really appreciate it.

  38. Vera

    11/30/2020 at 3:36 am

    Its like you learn my mind! You seem to grasp a lot approximately this, such as
    you wrote the e-book in it or something. I believe that you simply could do with some % to drive the message house a little bit, but other than that,
    this is magnificent blog. A great read. I’ll definitely be back.

  39. Suzette

    11/30/2020 at 3:37 am

    WOW just what I was looking for. Came here by searching
    for website

  40. Adolfo

    11/30/2020 at 4:40 am

    I’m not that much of a internet reader to be honest but your
    blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your site to come back later on.
    Cheers

  41. Elsa

    11/30/2020 at 4:50 am

    I am really impressed with your writing skills
    and also with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you modify it yourself?
    Anyway keep up the nice quality writing, it’s rare to see a nice blog like
    this one today.

  42. Johnette

    11/30/2020 at 5:50 am

    Quality posts is the secret to be a focus for the users to pay a quick
    visit the website, that’s what this site is providing.

  43. Roma

    11/30/2020 at 6:27 am

    Greetings I am so delighted I found your weblog, I really found you by mistake, while I was researching on Askjeeve for something else, Regardless I am here
    now and would just like to say cheers for a tremendous post and a all round enjoyable blog (I also love
    the theme/design), I don’t have time to go through
    it all at the minute but I have bookmarked it and also added
    your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great deal more, Please do keep up the fantastic jo.

  44. Marla

    11/30/2020 at 6:31 am

    Excellent post. Keep posting such kind of information on your blog.
    Im really impressed by your site.
    Hello there, You have performed a fantastic job. I’ll certainly digg it and in my opinion recommend to my friends.

    I’m confident they’ll be benefited from this website.

  45. Lea

    12/01/2020 at 11:38 pm

    Appreciation to my father who stated to me about this weblog, this
    blog is genuinely remarkable.

  46. Karol

    12/02/2020 at 4:04 am

    I absolutely love your blog.. Excellent colors & theme.

    Did you make this website yourself? Please reply back as I’m trying to create my own blog and want to know where you got
    this from or what the theme is named. Cheers!

  47. Connor

    12/02/2020 at 4:26 am

    Greetings, I do think your website could possibly be having web browser compatibility problems.
    Whenever I look at your blog in Safari, it looks fine however, when opening in IE, it’s got some overlapping issues.
    I simply wanted to give you a quick heads up! Apart from that, fantastic blog!

  48. Rogelio

    12/02/2020 at 4:58 am

    Great article. I will be experiencing many of these issues as well..

  49. Jack

    12/02/2020 at 5:03 pm

    What a material of un-ambiguity and preserveness of
    precious familiarity on the topic of unexpected
    emotions.

  50. Myrna

    12/03/2020 at 2:07 am

    Incredible points. Sound arguments. Keep up the great spirit.

  51. Ahmed

    12/03/2020 at 2:19 am

    Appreciation to my father who stated to me concerning this webpage, this website
    is truly amazing.

  52. Liza

    12/03/2020 at 2:20 am

    Hi! Do you use Twitter? I’d like to follow you
    if that would be ok. I’m undoubtedly enjoying your blog and look forward to new posts.

  53. Jerrell

    12/03/2020 at 2:25 am

    Your way of telling everything in this article is in fact pleasant, all be
    capable of easily understand it, Thanks a lot.

  54. Olga

    12/03/2020 at 3:34 am

    I am really impressed together with your writing skills as neatly as
    with the layout to your weblog. Is that this a paid subject or did you customize it yourself?
    Anyway stay up the nice high quality writing, it is rare to look a
    great blog like this one today..

  55. Regina

    12/03/2020 at 4:07 am

    We absolutely love your blog and find most of your post’s to be
    precisely what I’m looking for. Do you offer guest writers to write content for you?
    I wouldn’t mind composing a post or elaborating on a number of the
    subjects you write concerning here. Again, awesome web site!

  56. Madge

    12/03/2020 at 4:15 am

    A fascinating discussion is definitely worth comment.
    I do think that you ought to publish more on this subject, it may not be a taboo matter but generally people don’t
    speak about these issues. To the next! Best wishes!!

  57. Alena

    12/03/2020 at 4:17 am

    Hi, i think that i saw you visited my website thus i came
    to “return the favor”.I am attempting to find things to
    improve my website!I suppose its ok to use a few of
    your ideas!!

  58. Gabrielle

    12/03/2020 at 4:21 am

    I’m amazed, I have to admit. Rarely do I come across a blog that’s equally
    educative and interesting, and without a doubt, you have hit the nail on the
    head. The issue is something too few people are speaking intelligently about.
    I’m very happy that I stumbled across this in my search for something regarding this.

  59. Nicolas

    12/03/2020 at 4:39 am

    This paragraph will help the internet viewers for setting up new
    weblog or even a weblog from start to end.

  60. Quincy

    12/03/2020 at 4:48 am

    No matter if some one searches for his required
    thing, therefore he/she needs to be available that in detail, so that
    thing is maintained over here.

  61. Alphonse

    12/03/2020 at 5:40 pm

    Hello there! This is kind of off topic but I need some advice from an established blog.
    Is it very difficult to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out
    pretty fast. I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to begin. Do you
    have any tips or suggestions? Appreciate it

  62. Quincy

    12/04/2020 at 1:48 am

    Thank you for the good writeup. It in fact was a
    amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you!
    By the way, how could we communicate?

  63. Tatiana

    12/04/2020 at 1:54 am

    For newest information you have to pay a visit internet and
    on the web I found this website as a best website for hottest updates.

  64. Rodger

    12/04/2020 at 2:19 am

    Hello there! This post couldn’t be written any better!
    Reading this post reminds me of my good old room mate!
    He always kept talking about this. I will forward this write-up
    to him. Fairly certain he will have a good read. Thank you for sharing!

  65. Leslie

    12/06/2020 at 12:21 am

    I have been browsing online more than three hours today, but I never found any interesting
    article like yours. It is pretty value enough for me.

    Personally, if all webmasters and bloggers made good content
    as you did, the web shall be a lot more helpful than ever before.

  66. Jeremy

    12/06/2020 at 1:02 am

    This design is incredible! You certainly know how to keep a reader amused.
    Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog
    (well, almost…HaHa!) Fantastic job. I really loved what you had to say,
    and more than that, how you presented it. Too cool!

  67. Clara

    12/06/2020 at 6:46 am

    Appreciate this post. Let me try it out.

  68. Shanna

    12/07/2020 at 10:59 pm

    Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wished to mention that I have really enjoyed surfing around your weblog posts.
    In any case I will be subscribing for your rss
    feed and I am hoping you write again very soon!

  69. Felica

    12/08/2020 at 12:06 am

    I was wondering if you ever thought of changing the structure of your
    blog? Its very well written; I love what youve got to say.

    But maybe you could a little more in the way of content so
    people could connect with it better. Youve got an awful lot
    of text for only having 1 or 2 pictures. Maybe you could space it out better?

  70. Mary

    12/08/2020 at 1:30 am

    Do you have a spam issue on this blog; I also am a blogger, and I was curious about your situation; we have developed some nice practices and we are looking to
    exchange strategies with others, be sure to shoot me an email if interested.

  71. Wade

    12/08/2020 at 2:26 am

    You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be actually
    something that I think I would never understand.
    It seems too complex and extremely broad for me. I’m looking forward for your
    next post, I’ll try to get the hang of it!

  72. Orval

    12/08/2020 at 5:12 pm

    I loved as much as you’ll receive carried out right here.
    The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish.

    nonetheless, you command get bought an nervousness over that you wish be delivering the following.
    unwell unquestionably come further formerly again as exactly the same nearly
    very often inside case you shield this increase.

  73. Roseanne

    12/09/2020 at 6:26 am

    Thank you for some other fantastic article. Where
    else may anyone get that kind of information in such an ideal manner
    of writing? I’ve a presentation subsequent week, and I’m at the look for such
    info.

  74. Shauna

    12/09/2020 at 7:26 am

    I needed to thank you for this excellent read!! I absolutely loved every little bit of it.
    I have got you saved as a favorite to look at new things you post…

  75. Epifania

    12/10/2020 at 4:16 am

    This is really interesting, You are a very skilled blogger.
    I have joined your feed and look forward to seeking more of
    your great post. Also, I’ve shared your web site in my social networks!

  76. Lucie

    12/12/2020 at 12:46 am

    Do you have any video of that? I’d care to find out more details.

  77. Kenny

    12/12/2020 at 5:59 pm

    Everything is very open with a really clear explanation of the issues.
    It was really informative. Your site is extremely helpful.
    Thank you for sharing!

  78. Mittie

    12/14/2020 at 1:50 am

    Outstanding quest there. What occurred after? Take care!

  79. paper writing service

    12/14/2020 at 11:06 pm

    Reliable tips Thanks.
    Bestt Essay writing
    paper writing service https://termpaperwriterservice.com

  80. paper writing service

    12/18/2020 at 11:32 am

    Seriously manby of amazing advice.
    Best Essay writing
    paper writing service https://essaywritingtld.com

  81. help essay writing

    12/18/2020 at 11:39 pm

    Thank you, Loads of material.

    Best Essay writing
    help essay writing https://writeessayformoney.com

  82. Gladys

    12/19/2020 at 8:14 pm

    Thanks very nice blog!

  83. Luciana

    12/22/2020 at 12:47 am

    Spot on with this write-up, I actually think this website needs
    a great deal more attention. I’ll probably be returning
    to read more, thanks for the info!

  84. Wesley

    12/22/2020 at 9:35 pm

    I am actually pleased to read this website posts which includes lots of valuable data,
    thanks for providing these kinds of information.

  85. Nestor

    12/24/2020 at 10:25 pm

    I am sure this article has touched all the internet visitors, its
    really really pleasant paragraph on building up new
    blog.

  86. Jordan

    12/25/2020 at 1:20 am

    Hello! Do you know if they make any plugins to protect against
    hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked
    hard on. Any recommendations?

  87. Marcella

    12/25/2020 at 1:52 am

    Awesome article.

  88. Leonard

    12/25/2020 at 2:54 am

    I’m really impressed with your writing abilities as
    neatly as with the format on your weblog. Is this a paid
    subject matter or did you modify it yourself? Anyway stay
    up the excellent quality writing, it is uncommon to peer a nice weblog like
    this one today..

  89. Stepanie

    12/26/2020 at 6:34 pm

    Very nice post. I simply stumbled upon your blog and
    wished to mention that I’ve truly enjoyed surfing around your
    weblog posts. In any case I’ll be subscribing in your rss feed
    and I hope you write again very soon!

  90. Delila

    12/27/2020 at 1:49 am

    What’s Going down i am new to this, I stumbled upon this I’ve discovered
    It absolutely useful and it has helped me out loads. I hope
    to contribute & assist other users like its aided me.

    Great job.

  91. Andres

    12/27/2020 at 12:04 pm

    Hello my family member! I wish to say that this post is amazing,
    nice written and include approximately all significant infos.
    I would like to see extra posts like this .

  92. Jenni

    12/27/2020 at 8:41 pm

    Thank you for every other informative website. The
    place else could I get that type of information written in such an ideal means?
    I have a project that I am simply now working on, and I’ve
    been at the look out for such information.

  93. Amazing all kinds of amazing facts!
    Best Esszay writing
    I need help writing a persuasivce essay https://essayglobalservices.com/writing-an-essay-introduction.html

  94. Gustavo

    12/31/2020 at 9:56 pm

    Its like you read my mind! You appear to know a lot about this, like you wrote the
    book in it or something. I think that you could do with a few pics to drive the message home
    a bit, but other than that, this is wonderful blog.
    A great read. I’ll certainly be back.

  95. Marianne

    12/31/2020 at 11:31 pm

    I do not know whether it’s just me or if perhaps everyone else experiencing problems with your site.
    It seems like some of the written text in your posts are running off the screen. Can someone
    else please comment and let me know if this is happening to them as
    well? This might be a problem with my internet browser because I’ve had this happen before.
    Thanks

  96. Van

    01/01/2021 at 7:36 pm

    Howdy, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was
    just curious if you get a lot of spam responses? If so how do you reduce
    it, any plugin or anything you can advise? I get so much lately it’s driving me mad so any support is very much appreciated.

  97. Chanel

    01/01/2021 at 7:46 pm

    This is a topic that is close to my heart… Best wishes! Exactly where are your contact details though?

  98. Caren

    01/02/2021 at 12:10 am

    It’s going to be finish of mine day, except before end I am reading this impressive piece of writing to improve my knowledge.

  99. Athena

    01/02/2021 at 12:12 am

    What’s up colleagues, its great piece of writing on the
    topic of teachingand fully defined, keep it up all the time.

  100. Mai

    01/02/2021 at 3:29 am

    I read this article fully on the topic of the resemblance
    of most up-to-date and preceding technologies, it’s awesome article.

  101. Writing Film Analysis Essay

    01/03/2021 at 3:12 am

    Many thanks. Valuaable stuff.
    Best Essay writing
    Writing Film Analysis Essay https://topessaystore.com/i.need.help.writing.my.college.essay.html

  102. Christie

    01/03/2021 at 3:22 am

    Cool blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
    A design like yours with a few simple adjustements would really
    make my blog stand out. Please let me know where you got your theme.

    Many thanks

  103. Seriously lots of gokod data!
    Best Essay writing
    Essay writing lesson plans for high school https://essayglobalservices.com/essay-writing-software-reviews.html

  104. Magnolia

    01/05/2021 at 10:33 pm

    Everything is very open with a precise explanation of the issues.
    It was truly informative. Your website is very useful. Thanks for sharing!

  105. Carlos

    01/06/2021 at 5:47 pm

    I’m truly enjoying the design and layout of your site.
    It’s a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for
    me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your
    theme? Fantastic work!

  106. Jaxon

    01/07/2021 at 2:55 am

    This is really interesting, You are a very skilled blogger.
    I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your magnificent post.
    Also, I have shared your website in my social networks!

  107. Adrienne

    01/07/2021 at 7:48 pm

    You made some good points there. I looked on the web for
    more information about the issue and found most people will go along with your
    views on this website.

  108. Sondra

    01/07/2021 at 9:02 pm

    This info is invaluable. Where can I find out more?

  109. Myrtis

    01/08/2021 at 12:43 am

    It’s going to be end of mine day, however before finish I
    am reading this enormous piece of writing to increase my experience.

  110. Hans

    01/08/2021 at 2:19 am

    Excellent items from you, man. I’ve consider your stuff previous to and you are
    simply too wonderful. I really like what you have acquired here, certainly like what you’re stating and the way in which during which you assert it.
    You’re making it enjoyable and you still care for to keep it wise.
    I cant wait to learn far more from you. That is really a wonderful web site.

  111. Saul

    01/10/2021 at 6:01 pm

    First of all I want to say wonderful blog!

    I had a quick question that I’d like to ask if you do
    not mind. I was interested to find out how you center yourself and clear your mind before writing.
    I’ve had trouble clearing my thoughts in getting my ideas
    out there. I do take pleasure in writing however it just seems like the first 10
    to 15 minutes tend to be wasted just trying to figure out how
    to begin. Any ideas or tips? Many thanks!

  112. Marylyn

    01/10/2021 at 7:20 pm

    Hi mates, its fantastic article on the topic of teachingand entirely explained,
    keep it up all the time.

  113. I like the valuable information you provide in your articles.
    I’ll bookmark your weblog and check again here frequently.
    I am quite certain I will learn many new stuff right
    here! Good luck for the next!

  114. Great items from you, man. I have consider your stuff previous to
    and you are simply too wonderful. I actually like what you have obtained here, certainly like what you are stating and the way in which through which you say it.
    You are making it entertaining and you continue to take care of to keep it sensible.

    I can’t wait to learn much more from you. This is actually a
    terrific web site.

  115. whoah this weblog is wonderful i love studying your
    articles. Keep up the good work! You understand, many individuals are
    hunting around for this information, you could help them greatly.

  116. It’s really a nice and useful piece of info. I am happy
    that you shared this useful information with us.
    Please stay us informed like this. Thank you for sharing.

  117. Yes! Finally someone writes about buy car.

  118. I got this site from my buddy who shared with me
    concerning this web site and at the moment this time I am browsing this website and reading very
    informative articles at this place.

  119. this page Porsche Taycan Test Drive

    01/27/2021 at 2:53 pm

    Thanks for sharing your info. I truly appreciate your efforts and I am waiting for your next
    post thanks once again.

  120. Undeniably believe that which you stated. Your favorite justification seemed
    to be on the web the simplest thing to be aware of.
    I say to you, I certainly get irked while people consider worries that they
    plainly do not know about. You managed to hit the nail upon the top and
    defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal.
    Will likely be back to get more. Thanks

  121. page Porsche Taycan Pictures

    01/29/2021 at 9:21 pm

    I’ve learn a few good stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting.
    I wonder how so much attempt you put to make any
    such great informative site.

  122. Milagros

    01/31/2021 at 8:50 am

    I think this is among the most significant information for me.
    And i am glad reading your article. But want to remark on some general things, The site style is perfect, the articles is really great : D.
    Good job, cheers

  123. Essie

    01/31/2021 at 12:36 pm

    It’s an amazing article in support of all the online viewers; they will get advantage from it I
    am sure.

  124. Alexandra

    02/25/2021 at 7:32 pm

    I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and
    was wondering what all is required to get setup?

    I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
    I’m not very internet smart so I’m not 100% sure. Any suggestions or advice would
    be greatly appreciated. Kudos

  125. Bev

    02/26/2021 at 1:09 am

    I’m extremely impressed with your writing skills as well as
    with the layout on your weblog. Is this a paid theme
    or did you customize it yourself? Anyway keep up the excellent quality
    writing, it’s rare to see a great blog like this one nowadays.

  126. Eloisa

    02/26/2021 at 2:09 am

    My relatives always say that I am killing my time here at web,
    except I know I am getting familiarity every day by reading
    thes good content.

  127. Alisa

    02/26/2021 at 3:47 am

    This design is spectacular! You most certainly know how to
    keep a reader entertained. Between your wit and your videos, I was almost moved
    to start my own blog (well, almost…HaHa!) Great job.
    I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented
    it. Too cool!

  128. Maxwell

    02/27/2021 at 4:19 am

    Its like you read my mind! You appear to know a
    lot about this, like you wrote the book in it or something.
    I think that you could do with a few pics to drive the
    message home a bit, but other than that, this is excellent blog.
    An excellent read. I will certainly be back.

  129. Lynwood

    02/27/2021 at 5:42 pm

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the
    video to make your point. You clearly know what
    youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving us something enlightening to read?

  130. Zane

    02/27/2021 at 6:56 pm

    Howdy would you mind sharing which blog platform you’re working with?
    I’m planning to start my own blog soon but I’m having a tough time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.

    The reason I ask is because your layout seems different
    then most blogs and I’m looking for something unique.
    P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!

  131. Cory

    02/27/2021 at 7:43 pm

    Marvelous, what a webpage it is! This webpage presents useful facts to us, keep it up.

  132. Lenore

    02/27/2021 at 8:54 pm

    Hello there, I discovered your site by way of
    Google at the same time as looking for a comparable matter, your website came up, it seems
    to be good. I’ve bookmarked it in my google bookmarks.

    Hi there, just turned into aware of your blog through Google, and located that it is really informative.
    I am going to be careful for brussels. I’ll appreciate if you happen to proceed this
    in future. A lot of people might be benefited from your writing.
    Cheers!

  133. Samuel

    02/27/2021 at 11:51 pm

    I just like the helpful information you provide to
    your articles. I will bookmark your weblog and check once more right here regularly.
    I’m somewhat sure I’ll be informed many new stuff right right here!
    Best of luck for the following!

  134. Barb

    02/28/2021 at 2:10 am

    I have read so many articles or reviews about
    the blogger lovers however this piece of writing is truly a good paragraph, keep it up.

  135. Steffen

    02/28/2021 at 8:30 am

    Wow, this paragraph is good, my sister is analyzing these kinds of things, so I am going to tell her.

  136. Ervin

    02/28/2021 at 9:15 am

    Great article! We are linking to this particularly great post on our site.
    Keep up the good writing.

  137. Fleta

    02/28/2021 at 6:53 pm

    It is perfect time to make a few plans for the future
    and it’s time to be happy. I’ve learn this submit
    and if I may just I want to suggest you some fascinating
    issues or advice. Maybe you could write subsequent articles relating to this article.
    I want to learn more issues approximately it!

  138. Craig

    02/28/2021 at 9:44 pm

    Hey there, You have done an incredible job. I’ll definitely digg it and personally recommend to
    my friends. I am confident they will be benefited from this website.

  139. Tiffany

    03/01/2021 at 12:20 am

    Hello! Quick question that’s entirely off topic.
    Do you know how to make your site mobile friendly? My website looks weird when viewing from my apple iphone.
    I’m trying to find a theme or plugin that might be able to correct this issue.
    If you have any suggestions, please share.
    Cheers!

  140. Kathrin

    03/01/2021 at 9:53 pm

    It’s hard to come by well-informed people on this subject, however,
    you sound like you know what you’re talking about! Thanks

  141. Leonie

    03/01/2021 at 10:32 pm

    I blog frequently and I genuinely thank you for your content.
    The article has truly peaked my interest. I will take a note of your blog and keep
    checking for new information about once a week. I subscribed to your Feed as
    well.

  142. Daniela

    03/03/2021 at 2:54 pm

    It’s nearly impossible to find experienced people on this topic, however,
    you seem like you know what you’re talking about!
    Thanks

  143. Carlo

    03/03/2021 at 10:12 pm

    Wow, that’s what I was exploring for, what a stuff!
    existing here at this blog, thanks admin of this web site.

  144. Della

    03/04/2021 at 12:01 am

    Helpful info. Lucky me I discovered your web site accidentally, and I’m shocked why
    this twist of fate did not came about earlier! I bookmarked it.

  145. Jerold

    03/04/2021 at 12:32 am

    Good day I am so grateful I found your blog, I really found you by accident, while I was researching on Digg
    for something else, Regardless I am here now and would just like to say thanks for a fantastic post and a all round
    enjoyable blog (I also love the theme/design), I don’t have time to
    read through it all at the moment but I have bookmarked it and also included your RSS feeds, so when I have time
    I will be back to read more, Please do keep up the awesome work.

  146. Laurel

    03/04/2021 at 12:44 am

    Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it or something.
    I think that you could do with some pics
    to drive the message home a bit, but other than that,
    this is great blog. An excellent read. I will certainly be
    back.

  147. Andre

    03/04/2021 at 8:15 pm

    Good post. I learn something new and challenging
    on websites I stumbleupon everyday. It will always be interesting to read through articles from other writers and
    practice something from other sites.

  148. Pamala

    03/04/2021 at 9:14 pm

    Whats up very nice blog!! Guy .. Beautiful .. Superb
    .. I’ll bookmark your blog and take the feeds also? I’m glad to
    seek out numerous helpful info right here within the submit,
    we want work out more techniques in this regard, thank you for sharing.
    . . . . .

  149. Elaine

    03/04/2021 at 9:17 pm

    Hello to every body, it’s my first pay a visit of this blog;
    this website includes remarkable and really good information in support of visitors.

  150. Nadia

    03/05/2021 at 10:51 am

    Pretty! This has been an extremely wonderful article. Thanks for providing this information.

  151. Colby

    03/05/2021 at 3:20 pm

    Does your site have a contact page? I’m having a tough
    time locating it but, I’d like to shoot you an e-mail.
    I’ve got some ideas for your blog you might be interested in hearing.

    Either way, great blog and I look forward to seeing it develop over time.

  152. Ferne

    03/05/2021 at 6:27 pm

    Every weekend i used to pay a visit this site, because i wish for
    enjoyment, for the reason that this this site conations genuinely fastidious
    funny information too.

  153. Avery

    03/05/2021 at 7:28 pm

    Good write-up. I certainly appreciate this site.
    Continue the good work!

  154. Holly

    03/06/2021 at 12:29 am

    Every weekend i used to pay a visit this web site, as i wish for enjoyment, as this this web site conations truly pleasant funny material too.

  155. Phoebe

    03/06/2021 at 12:47 am

    Can I just say what a relief to find somebody who genuinely knows what they’re talking about on the internet.
    You actually know how to bring a problem to light and make it important.
    More people really need to look at this and understand
    this side of the story. I can’t believe you are not more popular since you surely possess the gift.

  156. Angus

    03/06/2021 at 2:20 am

    My brother suggested I might like this website.
    He was totally right. This post actually made my day.
    You cann’t imagine just how much time I had spent for this info!

    Thanks!

  157. Bryon

    03/06/2021 at 3:55 am

    I quite like looking through an article that can make men and women think.
    Also, thanks for allowing me to comment!

  158. Michael

    03/06/2021 at 9:09 am

    Highly descriptive post, I liked that bit.

    Will there be a part 2?

  159. Ryder

    03/06/2021 at 9:20 am

    I’m really enjoying the theme/design of your weblog.
    Do you ever run into any web browser compatibility problems?
    A number of my blog visitors have complained about my blog not
    working correctly in Explorer but looks great in Chrome. Do you
    have any solutions to help fix this issue?

  160. Jade

    03/06/2021 at 1:38 pm

    I all the time emailed this weblog post page to all
    my friends, as if like to read it then my links will too.

  161. Aileen

    03/06/2021 at 3:41 pm

    I’m gone to inform my little brother, that he should also pay a quick
    visit this blog on regular basis to get updated from most recent
    reports.

  162. Rosita

    03/06/2021 at 7:06 pm

    Hi there I am so delighted I found your
    blog, I really found you by mistake, while I was researching
    on Digg for something else, Regardless I am here now and would just
    like to say thanks for a tremendous post and a all round interesting blog (I also love the theme/design),
    I don’t have time to read it all at the minute but I have bookmarked it and also added your RSS feeds, so when I have time I will be back to read
    a lot more, Please do keep up the superb job.

  163. Frances

    03/06/2021 at 8:02 pm

    This is my first time go to see at here and i am truly impressed to read all at
    single place.

  164. Alexandra

    03/06/2021 at 9:28 pm

    Hi would you mind stating which blog platform you’re working with?
    I’m planning to start my own blog soon but I’m having a
    tough time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your layout seems different then most
    blogs and I’m looking for something unique.
    P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!

  165. Archie

    03/07/2021 at 12:04 am

    It’s very effortless to find out any matter on web as compared to books, as I
    found this article at this web site.

  166. Clay

    03/07/2021 at 12:28 am

    Hi there, I discovered your site via Google while looking for a similar matter, your web site got here up, it looks good.
    I’ve bookmarked it in my google bookmarks.
    Hi there, just turned into alert to your blog thru Google, and located that it
    is truly informative. I’m gonna watch out for brussels.
    I’ll be grateful should you continue this in future. A lot of other people will probably be
    benefited out of your writing. Cheers!

  167. Leoma

    03/07/2021 at 10:13 am

    Every weekend i used to visit this site, because i want enjoyment,
    for the reason that this this web page conations really
    good funny material too.

  168. Piper

    03/07/2021 at 11:45 am

    Wow! In the end I got a blog from where I
    can really take helpful information regarding my study and knowledge.

  169. Dewey

    03/08/2021 at 4:40 am

    This is my first time pay a visit at here and i am really impressed
    to read everthing at one place.

  170. Margarette

    03/08/2021 at 2:58 pm

    It’s really a nice and helpful piece of information. I’m satisfied that you simply shared this useful

    info with us.
    Please stay us up to date like this. Thank you for sharing.

  171. Fleta

    03/08/2021 at 6:57 pm

    My partner and I stumbled over here from a
    different web address and thought I may as well check
    things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to exploring your web
    page yet again.

  172. Angus

    03/08/2021 at 8:13 pm

    I’m amazed, I have to admit. Seldom do I come across
    a blog that’s equally educative and interesting, and let me tell you,
    you’ve hit the nail on the head. The issue is an issue that not enough folks are speaking intelligently about.

    I am very happy I stumbled across this during my hunt for something relating to this.

  173. Flossie

    03/08/2021 at 11:46 pm

    Hi there, yes this paragraph is genuinely good and I have
    learned lot of things from it concerning blogging.
    thanks.

  174. Betsy

    03/09/2021 at 2:17 am

    Good answer back in return of this question with genuine arguments and describing all about that.

  175. Jenifer

    03/09/2021 at 7:37 pm

    My family all the time say that I am wasting my time here at web, but I know I am getting know-how every
    day by reading such nice content.

  176. Janie

    03/09/2021 at 9:50 pm

    Hey! Someone in my Facebook group shared this website with
    us so I came to take a look. I’m definitely enjoying the information. I’m bookmarking and will be tweeting this to my followers!

    Terrific blog and terrific design.

  177. Trudy

    03/12/2021 at 3:30 am

    I have read so many articles or reviews about the blogger lovers however
    this paragraph is in fact a pleasant paragraph, keep
    it up.

  178. Demi

    03/14/2021 at 2:30 am

    Highly energetic blog, I enjoyed that bit. Will there be a part 2?

  179. Kaylene

    03/14/2021 at 3:03 am

    Simply desire to say your article is as surprising. The clarity on your post is simply nice and i could think you’re knowledgeable on this
    subject. Fine along with your permission let me
    to snatch your RSS feed to stay up to date with approaching post.
    Thanks one million and please continue the enjoyable work.

  180. Kerrie

    03/14/2021 at 7:26 pm

    Hello, just wanted to mention, I loved this post. It was practical.
    Keep on posting!

  181. Hyxffb

    05/06/2021 at 3:37 pm

    ivermectin – stromectol pill for humans buy stromectol canada

  182. Tmdqbf

    05/08/2021 at 3:29 pm

    ivermectin 80 mg – ivermectin trial stromectol buy

  183. Wmdrla

    05/10/2021 at 11:15 pm

    where to buy ivermectin – ivermectin 5 order stromectol

  184. Kitnqm

    05/13/2021 at 5:03 am

    plavix generic – medication plavix 75mg plavix 50 mg

  185. Wvgzzi

    05/15/2021 at 10:26 am

    ed pills called white panther for time size stamna – erectile dysfunction and its different causes and treatment ed pills for sale

  186. Azknbp

    05/19/2021 at 3:13 pm

    waar kan ik veilig sildenafil kopen – goedkoop sildenafil viagra drogist

  187. Vmohvh

    05/21/2021 at 7:06 am

    viagra en pomada – viagra barata contrareembolso generico viagra

  188. Uxaoiq

    05/23/2021 at 5:31 am

    bactrim for sale – how to get bactrim bactrim 400

  189. Ksswae

    05/25/2021 at 12:39 pm

    tadalafil lowest price – profescial.com cost of cialis in australia

  190. Dklmwr

    05/27/2021 at 7:42 am

    daily cialis cost – cialis super active plus kaufen can you buy cialis online

  191. Usrema

    05/29/2021 at 12:04 am

    cymbalta 382 – generic cymbalta duloxetine rx coupon

  192. Ykmllx

    05/31/2021 at 12:19 am

    cost of synthroid 100mcg – synthroid 175 cost synthroid 112 mcg

  193. Pqlqqj

    06/02/2021 at 3:58 am

    buy amoxicillin 500 mg online canada – generic amoxil 250mg buy amoxicillina 500 mg online

  194. Xipexp

    06/04/2021 at 1:03 am

    purchase vardenafil – vardenafil online no prescription buy viagra cialis or vardenafil

  195. Talia Schlehuber

    06/04/2021 at 8:32 am

    This was great! I would like you to clean up all this spam though

  196. Hlvrvt

    06/05/2021 at 7:41 pm

    cheap vardenafil – order vardenafil canada buy cialis and vardenafil onlinevardenafil coupon

  197. Fqkqbp

    06/07/2021 at 2:57 pm

    canadian pharmacy adderall – canadian pharmacy coupon code canadian pharmacy meds reviews

  198. Bbafof

    06/09/2021 at 12:54 pm

    cialis 5 – cialis 20mg sale cialis online sicuro

  199. Kmpqvp

    06/11/2021 at 2:50 pm

    viagra 120mg over the counter – sildenafil online purchase in india viagra website

  200. Rfdosw

    06/13/2021 at 6:14 am

    order vardenafil online canada – generic vardenafil from india vardenafil 10

  201. Nia Benbrook

    06/13/2021 at 6:53 am

    I don’t know about you all but I infatuated with airplanes. I had a friend in highschool that loves airplanes, so here are some airplane related stuff I don’t know about you guys but I love airplanes. I had a friend in highschool that loved airplanes, so here are some airplane related stuff https://www.airlinereporter.com/2011/02/video-of-boeings-747-8-intercontinental-being-revealed/

  202. Ambrose Irmeger

    06/13/2021 at 9:31 pm

    I don’t know about you people but I am obsessed with airplanes. I have a friend in highschool that loves airplanes, so here are some airplane related stuff I don’t know about you guys but I love airplanes. I had a friend in highschool that loved airplanes, so here are some airplane related stuff https://www.airlinereporter.com/2009/10/livery-of-the-week-airtran-shows-off-its-atlanta-falcons-livery/

  203. Lcebzd

    06/15/2021 at 9:47 am

    where can i buy vardenafil online – buy vardenafil at walmart cheapest generic vardenafil

  204. Rebuzo

    06/17/2021 at 6:18 am

    buy ivermectin 6mg – ivermectin buy stromectol tablets

  205. Rspkkj

    06/19/2021 at 12:12 am

    online generic viagra – viagra online india price sildenafil 130mg over the counter

  206. Edwardnop

    06/19/2021 at 12:27 am

    where to buy viagra online http://viagrabng.online/# viagra without a doctor prescription

  207. Qvyfet

    06/20/2021 at 4:36 pm

    cialis 1800mg – can you buy cialis in canada over the counter order cialis over the counter

Deixe uma resposta

O seu endereço de e-mail não será publicado.

Leia também

Nascidos em março recebem hoje 3ª parcela do auxílio emergencial

Os valores podem ser movimentados pelo aplicativo Caixa Tem para pagamento de boletos, com…